Începutul partidei

Până acum aţi învăţat cum se capturează pietrele. La începutul unei partide însă, trebuie să jucaţi pe o tablă goală.

În jocul de Go, scopul final este de a înconjura un teritoriu cât mai mare. Încă de la începutul partidei, fiecare jucător încearcă să realizeze acest lucru cât mai eficient.

În figura alăturată observăm două grupuri negre, unul în colţul din stânga sus şi unul pe marginea dreaptă. Ambele au înconjurat câte 9 spaţii (puncte).

De asemenea, un grup alb a înconjurat în centru tot 9 puncte. Aceste puncte înconjurate de pietre de aceeaşi culoare formează teritoriile.

Deci, cele trei grupuri au format fiecare câte un teritoriu de 9 puncte. Număraţi acum numărul de pietre necesare pentru a înconjura aceste teritorii: în colţ - 6 pietre;  pe margine - 9 pietre; în centru - 12 pietre.

Aşadar, colţurile sunt cele mai eficiente pentru formarea teritoriului, după care urmează marginile şi la urmă, centrul.

Astfel, la începutul partidei, fiecare jucător încearcă să cucerească colţurile tablei. Aproape nimeni nu joacă în centru.



Mutări de deschidere

Jocul începe în apropierea colţurilor. Puteţi urmări aici începutul unei partide pe o tablă de 13x13. Faceţi click pe butonul "Next" pentru a avansa cu câte o mutare.
 
Prima mutare a negrului se numeşte 3-3, pentru că e plasată la intersecţia celei de-a treia linii verticale cu cea de-a treia linie orizontală. Cu această mutare, negrul îşi asigură colţul din stânga-sus.

În continuare, albul joacă de asemenea o mutare 3-3.

Următoarea mutare a negrului este la 4-4. Astfel se poate obţine în colţ un teritoriu mai mare, dar albul poate invada acel colţ mai uşor, pentru că are mai mult spaţiu de a pătrunde.

A patra mutare, cea de 3-4 a albului, este şi ea foarte des folosită.

Desigur, puteţi juca oriunde pe tablă, cu singura condiţie să nu faceţi o mutare ilegală.
De obicei, o partidă de Go începe în colţuri, după care continuă pe margini şi abia apoi spre centru.

Încercaţi să jucaţi la început în colţuri, dar nu cu mutări de genul B2 sau A1, pentru că ele nu vă ajută la formarea teritoriului.