Mutări de apărare

Aţi văzut cum se pot tăia pietrele conectate în diagonală. Acum veţi învăţa să vă apăraţi, prevenind tăierea.
 
Dacă albul taie la F6, cele două pietre negre vor avea probleme. Deci negrul trebuie să joace astfel încât să împiedice tăierea.

Aceasta e o mutare de conectare.


Aici, cu mutarea F6, negrele sunt conectate într-un grup puternic.

Aceasta e conectarea directă. Albul nu mai poate tăia.


Ceea ce vedeţi mai jos e o conectare indirectă.
 
O mutare a albului la F6 este legală, dar va fi imediat capturată cu F5. Încercaţi aceste mutări pe tabla alăturată, dacă mai e nevoie să vă convingeţi.

Astfel, deşi pietrele negre nu formează un grup compact, ele sunt practic conectate.

Aceste mutări de conectare indirectă sunt uneori mai practice. Dacă ajungeţi să faceţi conectarea indirectă la locul potrivit, înseamnă că nu mai sunteţi un începător.


În figura alăturată, sunt două locuri unde negrul poate fi tăiat: E5 şi F4.

Totuşi ele pot fi apărate cu o singură mutare, foarte eficientă: F5.

Acum albul nu mai poate tăia nici la E5, nici la F4. Asta pentru că mutarea de la F5 este o conectare indirectă pentru ambele puncte.