Regula de Ko

În această secţiune veţi învăţa o regulă de joc suplimentară, numită Ko (eternitate în limba japoneză). Aceasta e ultima regulă pe care trebuie s-o ştiţi. După ce citiţi această pagină, veţi cunoaşte toate regulile jocului de Go.

Conceptul de Ko este ceva mai dificil în comparaţie cu regulile descrise până acum. Succes!



O piatră albă este în atari. Capturaţi-o !
 

* Albul nu răspunde aici.
Aţi capturat-o ?  Acum priviţi tabla cu atenţie.
Observaţi că piatra neagră pe care tocmai aţi jucat-o este şi ea în atari. S-ar părea că albul o poate captura...

Ce s-ar întâmpla dacă albul ar captura ? Ar rezulta pe tablă o situaţie identică cu cea de acum 2 mutări. Astfel, cei doi jucători ar putea captura aceeaşi piatră la infinit !
De aceea, mutările care produc aceeaşi situaţie pe tablă sunt interzise. Acest concept se numeşte Ko (eternitate).

Pe tabla aceasta puteţi muta şi pentru alb. Încercaţi să capturaţi piatra neagră pe care tocmai aţi jucat-o. Veţi vedea mesajul Ilegal (Ko).

Deci această piatră neagră nu poate fi capturată ?

Poate fi capturată, dar albul trebuie mai întâi să joace în altă parte. Astfel, va produce o situaţie diferită pe tablă.
Aşadar, puteţi captura în Ko numai după ce efectuaţi cel puţin o mutare în altă parte.

În situaţia de mai sus, puneţi o mutare pentru alb oriunde pe tablă, după care faceţi acelaşi lucru pentru negru.

Acum e rândul albului din nou. De data aceasta, albul poate captura în Ko. Încercaţi !

Negrul e din nou la mutare. La fel, nu poate captura piatra albă în Ko, decât după o mutare în altă parte a tablei. Încercaţi !



Cum arată un Ko într-o luptă adevărată ?
 
În situaţia alăturată, 5 pietre negre sunt ameninţate în partea de sus a tablei.
Capturaţi pentru început o piatră albă, jucând la E8. Astfel începe lupta de Ko !

Albul are acum 5 pietre în pericol, dar nu poate captura la D8 pentru că regula de Ko interzice acest lucru.
Astfel încât albul va juca acolo unde negrul nu poate ignora mutarea, de exemplu E2. Aceasta este o ameninţare de Ko. Deoarece negrul are acum 8 pietre în atari, n-are încotro şi se leagă la E1.

Acum albul poate captura în Ko şi joacă la D8.

În continuare, e rândul negrului să facă o mutare pe care albul n-o poate ignora: B4. Dacă albul răspunde la aceasta cu A4, negrul poate captura din nou în Ko, jucând la E8.

Aceasta este o luptă de Ko.

Lucrul important de reţinut, pentru a câştiga o luptă de Ko, este următorul: găsiţi o ameninţare, o poziţie unde puteţi câştiga puncte substanţiale prin 2 mutări consecutive. Dacă adversarul va răspunde la ameninţare, lupta de Ko va continua. Dacă o va ignora, puteţi face a doua mutare şi astfel veţi compensa pierderea Ko-ului.



O luptă de Ko este destul de complicată pentru că ea implică multe mutări strategice pe întreaga suprafaţă a tablei. Pentru început, reţineţi doar că mutările care produc aceeaşi situaţie pe tablă sunt interzise.
 
Aşadar, mutările din figura alăturată sunt interzise de regula de Ko.
Aceasta nu este doar o regulă prohibitivă, ea oferă posibilităţi de variaţiune în jocul de Go, care devine astfel mai interesant.