Komi
În jocul de Go, negrul are un mic avantaj faţă de alb, din cauză că joacă întotdeauna primul. Pentru a compensa acest lucru, albul primeşte un număr de puncte în finalul partidei (de regulă 5,5) numite komi. Cu alte cuvinte, se consideră că prima mutare a partidei valorează aproximativ 5 puncte. O jumătate de punct are rolul de a exclude posibilitatea unei remize.

De exemplu, dacă negrul are un teritoriu mai mare cu 6 puncte decât al albului, negrul va câştiga partida cu 0,5 puncte. Dacă teritoriul negrului e mai mare cu doar 5 puncte, atunci albul câştigă cu 0,5.
 

Sistemul de handicap


Dacă cei doi adversari au ranguri valorice diferite, jucătorul mai slab începe partida cu câteva pietre în plus pe tablă, ca handicap, pentru a compensa diferenţa dintre cei doi şi a crea premisele unei partide interesante. În partidele cu handicap, prima mutare a negrului constă în cele câteva pietre care sunt aşezate în punctele marcate pe tablă, după care jocul continuă în mod normal, cu albul la mutare. Numărul de pietre handicap reflectă diferenţa valorică dintre cei doi jucători. De exemplu, dacă jucătorul mai slab este de 5 kyu şi cel mai puternic e 2 kyu, ei vor juca cu 3 pietre handicap.

Acest sistem de handicap oferă negrului avantaje în toate aspectele jocului (atac, apărare, teritoriu etc.) fără să altereze în niciun fel jocul în sine. Se estimează că o piatră handicap valorează 10 puncte de teritoriu.

Pietrele de handicap se aşează în punctele marcate în acest scop pe tabla de joc.

Cu acest sistem de handicap, fără ca regulile jocului să fie influenţate, oricine poate gusta plăcerea jocului de Go având aceleaşi şanse de câştig ca şi adversarul, indiferent care e diferenţa de valoare dintre cei doi.